Kamunist Kranti-Ballada a munka ellen

A Kamunist Kranti két angol nyelvű brosúrája, A Ballad Against Work [Ballada a munka ellen] és a Reflections on Marx’s Critique of Political Economy a két fő elméleti állásfoglalás, amelyekről az áramlat nemzetközileg ismert. Mint már említettem, úgy gondolom, hogy minden jelentőségük ellenére nem tárják fel egyértelműen azt az egyediséget, amit a KK Faridabadban képvisel, és a terjedelmi korlátok nem engedik, hogy itt részletesen foglalkozzam velük. A következőkben leírtak inkább a már bemutatott anyagon való elmélkedésről és a KK tagjaival folytatott további beszélgetésekről szólnak.

Hogy a lehető legtömörebben fogalmazzam meg fő kritikámat: A Kamunist Kranti, mint áramlat, túlságosan a termelés helyszínén [termelési ponton] zajló munkásharcokra összpontosít. Faridabad-i tapasztalataik tanulságai, bármennyire is gazdagok, nem annyira általánosíthatóak, mint ahogy a KK gondolja. Csak ennyit, és nem eleget nyújtanak a forradalmároknak azokban az országokban, ahol a proletariátus nagy része soha nem jutott el az üzemekbe, vagy a közelmúltban leépítették onnan.

Ahogy a Kamunist Kranti teljesen (és főként jogosan) szakított az egy városra kiterjedő „unifokiális (egyközpontú) küzdelmekkel”, a Kamunist Kranti szakított az ÖNMAGÁÉRT-VALÓ-OSZTÁLY-al [class-for-itself] is, amely egy totalitás, nem pedig összesség; és amely ezért nem lehet az affinitás-csoportok egyszerű-lineáris összeadódása a gyárak egyszerű összeadódásában, hanem valami minőségileg mássá válik [kell válnia] a közvetlen proletár kettős hatalmi politikai formában, amely előrevetíti a tényleges munkásosztály hatalmát a társadalom egésze felett, mint például az 1905-ös (Oroszország), 1917-1921-es (Oroszország-Németország) vagy 1936-os (Spanyolország) szovjetek. (A Kamunist Kranti persze joggal mutathatna rá, hogy az utóbbi példák mindegyike szintén vereséggel végződött, de ez ostoba összemosás lenne. Minden küzdelem, amely a kapitalizmus végleges megdöntése nélküli, előbb-utóbb valamilyen módon vereség lesz).

A KK az indiai hivatalos baloldal elképesztő tehetetlensége ellen fejlődött (amelyről a fenti összefoglalás feltehetően adott egy kis ízelítőt), amelyet reménytelenül ural az Indiai Kommunista Pártnak (CPI) a Kongresszus Párt pártállamához való alkalmazkodásának az öröksége, és ami igaz annak radikalizáltabb változataira is, amelyek az 1960-as évek maoista lázadásával kezdtek el szakítani az CPI-vel. Mindez viszont a baloldalt nemzetközileg és különösen a harmadik világ országaiban jellemző államközpontúság nagyobb összefüggésébe illeszkedik. A Kamunist Kranti-nak egy olyan környezettel kellett polemizálnia, amelyet mélyen befolyásolt az állampárti nacionalizmus, amely így igazolta az „antiimperialista” szövetséget a „haladó burzsoáziával”, szemben a „komprádor elemekkel”, a „feudális maradványokkal” valamint a „monopoltőkével”. A Kamunist Kranti ebben az összefüggésben határozott internacionalista irányba fejlődött, ügyelve arra, hogy az „indiai munkások” kifejezést a „bérmunkások Indiában” kifejezéssel helyettesítse. Mindezek a fejlemények Indiában és másutt is üdítőleg hatnak.

A Kamunist Kranti úgy gondolja, hogy a bérmunkások körülményei ma már mindenhol nagyjából azonosak, és radikálisan megkérdőjelezi a „fejlett” és „fejletlen” világ közötti különbséget.

 

Nem kell vakon elfogadni a fejlődés produktivista-technokratikus elképzeléseit ahhoz, hogy elgondolkodjunk ezen. KK rámutat a leépítésre, az elektronikus felügyelet növekedésére a munkahelyeken és általában a társadalomban, a munkahét meghosszabbítására, a gyorsításra, a vásárlóerő elvesztésére és a bérmunkások elleni támadás minden elemére, amelyet Nyugaton a hatvanas évek óta folytatnak, és megmutatja ezek többé-kevésbé pontos megfelelőjét Indiában. Még Bombayt is komolyan deindusztrializálták a kiszervezés és a decentralizált otthoni termelés által, ami hozzájárult az évszázados (vagy annál is több) textiliparának bezárásához. Hongkongot Sencsen dezindusztrializálta, ahol a bérek a hongkongi bérek 10%-át teszik ki, és Sencsen munkahelyeket ad el Kína távolabbi városainak, ahol a bérek a sencseni bérek 10%-át teszik ki. KK Ballada a munka ellen című műve Indiából és az egész világból vett példákkal dokumentálja a munka intenzívebbé válását a vezeték nélküli telefonok, a csipogók, a számítógépes hálózatok, a „karoshi” (japánul „halál a túlmunkától”), a „minőség-ellenőrzés”, a „mezőgazdasági forradalmak”, az otthoni online munka, a repülőgépes ingázás, az autópályás ingázás, a tömegközlekedéssel ingázás és a gyártás otthoni akkordmunkává történő kiszervezése révén, szerte a világon.

Ebben kétségtelenül sok igazság van. De ugyanakkor kissé lélegzetelállító azt hallani egy olyan városban, mint Faridabad, ahol egy ipari szakmunkás havi 50-200 dollárnak megfelelő rúpiát keres, egy olyan országban, ahol a világ népességének 16%-a a világ össztermékének 1,5%-át állítja elő, hogy a körülmények lényegében ugyanazok, mint a nyugati országokban, ahol egy ipari szakmunkás 15 dollárt keres óránként, és a világ népességének 16%-a a világtermék több mint felét állítja elő. Tudom, hogy e számok mindegyike (a népesség kivételével) a legélesebb kritikai vizsgálat tárgya, de én mégis azt tapasztalom, hogy a „harmadik világból” tömeges munkaerő-elvándorlás indul Nyugatra, és nem fordítva. Bizonyára igaz, hogy a bérmunkások egy nemzetközi osztályt alkotnak, és hogy egy országban sincs forradalom, de ez már nagyon-nagyon régóta így van. Az is igaz, hogy az 1973 utáni világválság körülményei miatt elmosódtak a „fejlett” és „fejletlen” országok közötti különbségek, különösen az egy globális munkaerőpiac felgyorsuló kialakulásával (pl. a Lufthansa könyvelői Bangalore-ban).

A fontos viszont nem az, hogy a „fejlett” és „fejletlen” országokról vitatkozzunk. Ami a Kamunist Krantiban a legszembetűnőbb, ahogy a fentebb elbeszélt faridabadi harcok történetének áttekintése is mutatja, az az, hogy az elmúlt 20 évben olyan típusú harcokkal foglalkoztak, amelyekkel a nyugati forradalmárok korábban Detroitban, Manchesterben, Elzászban, a Ruhr-vidéken és Torinóban, vagyis olyan harcokkal, amelyek elsősorban a termelés helyszínére, azaz a gyárra összpontosítanak. Az európai és amerikai kapitalisták 25 éven át bírálták az „egyközpontú harcokat” és a nagy összecsapásokat, mivel az 1965-1973 közötti időszakban, szerte Nyugaton, ellentétben azzal, amit a KK gondolhat, a kapitalisták VESZTESEK voltak, és ezek az „egyközpontú harcok” (mint például 1968 májusa Franciaországban vagy az 1969-es olasz „forró ősz”) intenzív kölcsönhatásban álltak a „kis lépések” harcaival az üzemi szinteken, amelyeknél a kapitalisták szintén vesztesek voltak. Utóbbiak stratégiája 1973 óta az volt, hogy ahol csak lehet, szétzúzzák a nagy termelési egységeket, amelyek nagy létszámú proletárkoncentrációt hoztak létre (mint amilyet ma Faridabadban találunk), és ezeket decentralizált, „rugalmas”, „háztáji-otthoni” termeléssel helyettesítsék; ez a stratégia nagyrészt a régi „munkásfellegvárak”, mint a Renault-Billancourt és a torinói FIAT megszűnésével valósult meg, amelyek olyan sok fejfájást okoztak nekik, mivel elvesztették a munkaerő és az üzemek feletti ellenőrzést.

Európában és Amerikában 25 éve a kapitalista (eddig nagyrészt sikeres) stratégia a régi munkásosztály feldarabolása, és most jön a Kamunist Kranti, és azt mondja, hogy a probléma az „egyközpontú harcok”! Ők inkább a másik oldalról, a munkások stratégiájaként, de ugyanennek a széttagoltságnak az elméletalkotói, és fogalmuk sincs, hogyan küzdjenek meg ezzel, mivel ez még nem sújtotta őket úgy, mint a nyugati munkásokat. Bármennyire is éleslátóak azzal kapcsolatban, hogy Faridabadban a munkások hogyan harcoltak a politikai, menedzseri és szakszervezeti ellenfelek csapdái ellen, nincs fogalmuk arról, hogy ezek a problémák hogyan jelentkeznek Európában és Amerikában, ahol egyre több (volt) bérmunkást dobtak a szemétdombra, és még többen születnek már a szemétdombon (ahogyan Indiában is).

Valahol bizarrnak tűnhet egy indiai munkásáramlatot kritizálni azért, amit az Európáról és Amerikáról mond. De mivel a KK azt állítja, hogy perspektívái határok nélküliek, és hogy a bérmunkások problémái mindenhol ugyanazok, akkor, ha a KK valahol téved, mindenhol téved. Tévedésük ismételten az általuk ismert bizonyos helyi tendenciák egyszerű összeadásának, lineáris-mennyiségi továbbvitelének hibájából ered. (De, hogy Hegelt parafrazáljam, az ismerős nem mindig az ismert). Ahhoz, hogy Faridabad ebben az értelemben „ismert” legyen, a Kamunist Kranti-nak el kellene helyeznie Faridabadot a „versenyfutás a lejtőn” globális kontextusában. A Detroit belvárosában dolgozó volt autóipari munkások annyit pisilhetnek a műhelyben, amennyit csak akarnak, mert a GM és a Ford már régen elszállította a futószalagot Pueblába és Chihuahuába; az acélmunkások, akik korábban az indianai Garyben süteményeket sütöttek a munkahelyükön, ma szétszóródva szállítják a pizzákat Chicago külvárosaiban; a konténerekkel teli San Francisco-i vízpart volt hajórakodói ma már a telefonkönyvben is alig találják meg egymást. Nem is beszélve ezeknek az autó-, acél- és part menti munkásoknak a gyermekeiről, akik a munkaerő-kölcsönző ügynökségek, a jövőtlen gyorséttermi-robot és az alkalmi munkák poklában nőttek fel. És nem beszélve azokról a fekete, volt autóipari munkásokról, akik részt vettek az 1972-es Lordstown-i, ohiói vadsztrájkokban, és akik most rabszolgamunkát végeznek az ohiói állami börtönben: Youngstownban (Ohio) gyakorlatilag a teljes acélgyártás leállt az 1970-es és 1980-as években, és a város legnagyobb munkaadója ma egy szigorúan őrzött börtön.

Bár nehéz írásaikban (különösen az angol nyelvűekben) fellelni, a KK-nak meglehetősen bizarr felfogása van arról, hogy mit jelentett mindez a nyugati munkások számára az elmúlt 25 évben. Amikor a velük folytatott vitában rámutattam az 1965-1973-as munkásfelkelés gyors eltűnésére (amely néhány évvel meghosszabbodott olyan országokban, mint Spanyolország, Portugália és Olaszország), és azt mondtam, hogy ez (különösen az USA-ban) egy nagyon sikeres kapitalista ellentámadást és hatékony választ jelentett a korábbi felkelésekre, KK ragaszkodott ahhoz, hogy csak a jól ismert „egyközpontú harcokra” összpontosítok, és hogy a munkások 1973 óta áttértek a „kis lépések” stratégiájára, amelynek mindennapjait a média agyonhallgatja. Ennek bizonyítékaként mutatnak rá arra, hogy a munkahelyeken jelentősen megnövekedett az elektronikus megfigyelés, ami azt bizonyítja, hogy a menedzsment még mindig nem szerezte vissza az ellenőrzést az üzemekben. Bár ez esetenként igaz is lehet, az 1973-75-ös visszaesés után sok munkás örült, hogy van munkája, és kész. KK úgy látja, hogy a menedzsment ma szó szerint reszket a munkások autonómiájának mélységétől (erre a pánikra nem találok bizonyítékot az ujjongó amerikai pénzügyi és üzleti sajtóban, ahol az elmúlt két évtizedben inkább az volt a vélemény, hogy a munkásságot végleg kiütötték, miközben a profitok szárnyalnak.) Bármennyi igazság is van ama reszketésről szóló elképzelésekben (és kétlem, hogy sok lenne; az elektronikus felügyelet elsősorban a munkások visszaszorításának egyik eszköze), mindezek a „kis lépések” nem akadályozták meg, hogy 1973 óta a munkások életszínvonala 20%-kal, az amerikai (fekete és spanyolajkú) kisebbségeké pedig 40%-kal csökkenjen. De mivel a KK elutasítja azt a gondolatot, hogy az 1945-1973 közötti nyugati fellendülés alatt a munkások életszínvonala emelkedett volna (rámutatva a hosszabb munkaidőre, a több utazásra, a munkába állásra kötelezett nők számának növekedésére), elutasítják azt a gondolatot is, hogy 1965-1973 után a harcok visszaszorulása történt volna, vagy hogy az életszínvonal emelkedésének és a kedvezőbb munkaerőpiacnak bármi köze lett volna az 1965-1973 előtti relatív hanyatláshoz.[70]

Ismétlem, nem kívánok elmerülni az életszínvonal produktivista-technokratikus felfogásában. De nem tudok nem egyetérteni a Communist Workers Organization (CWO) internetes válaszával a KK-nak, ugyanebben a kérdéskörben: „Az 1960-as években megmondhattuk a főnöknek, hogy fenébe a munkájával, és a következő héten már mehettünk is egy másikba. Vagy… dolgozhattunk hat hónapig, aztán hat hónapig állami segélyből élhettünk”. Erről meséljenek ma egy alkalmi munkásnak a UPS-nél.

Valójában a Kamunist Kranti termelési pont/hely problémája már benne van a kedvenc (és valójában szindikalista) metaforájukban: a „méhrajok védelmezik a mézüket”. A munkásosztály „méze” nem egyetlen egy gyárban vagy az összes gyár additív összegében van; ez valójában a kapitalista termelés ricardiánus, produktivista, [A Tőke] I. + II. kötetbeli „egyszerű reprodukció” szemlélete. A munkásosztály „méze” a teljes társadalmi munkabérben van: a munkaerőnek a III. kötet (és IV. kötet: Értéktöbblet-elméletek) által kifejtett, bővített újratermelésében, amely magában foglalja az oktatást, az orvosi ellátást és a társadalmi infrastruktúrát (pl. higiénia, közlekedés, lakhatás), bármennyire is másképp nézne ki mindez egy árucserétől megszabadult társadalomban. (Jelzésértékű, hogy a velem a politikai gazdaságtan kritikájáról folytatott vitáikban a KK a végletekig szkeptikus volt az oktatás és az orvosi ellátás teljes társadalmi bérbe való bevonásával kapcsolatban; számukra az oktatás és az orvostudomány csak azért létezik, hogy lehetővé tegye a munkásosztály számára a munkát, mintha egy kommunista társadalomban nem létezne egy teljesen másfajta oktatás és orvostudomány.) A Kamunist Kranti szinte kizárólagos gyárközpontúsága, annak minden gazdagsága ellenére, és az „egyközpontú küzdelmek” „kis lépésekben” való mellőzése egy olyan tudat és gyakorlat radikalizálódása, amiket a par excellence kapitalista fikció, az egyéni vállalkozás által írhatóak le.

Amikor a munkások megpróbálják megbénítani a termelést egy, vagy akár az összes gyárban, akár „egyközpontú harcok”, akár „kis lépések” révén, bármilyen radikálisak is legyenek, akkor is csak „negligálják” a termelés uralkodó, elidegenedett szervezetét; és szakítanak ezzel a (nagyon is szükséges) napról-napra „negligálással” azáltal, hogy osztályként a társadalom egészének reprodukciójának alternatív alapjaként tételezik magukat, nem csupán egy vagy az összes gyárban, hanem az élet minden területén, ahogyan a tőke jelenleg az élet egészét uralja. A Kamunist Kranti kizárólagos összpontosítása a „negáció” radikalizált formáira (a kapitalista termelés megzavarására), bármennyire is érdekes és fontos, nem elégséges.

Engem a Kamunista Krantinál semmivel sem érdekel jobban a névháború vagy a Marx Tőkéjéből való idézgetés. A lényeg a következő.

A világtőke 25 éve ostorozza a munkásokat, különösen a nyugati munkásokat, a termelés globális „racionalizálásával”, amely a csúcstechnológiai innovációval, a munkahelyek felszámolásával és a termelésnek a harmadik világba való kiszervezésével jár, ami szintén munkahelyeket szüntet meg, és amelynek célja a teljes bérköltség csökkentése.

A hongkongi textilipar Manchester helyett, Sencsen Hong Kong helyett, és Vuhan Sencsen helyett. A japán tőke Koreába szervezte ki a termelését, majd amikor Korea túl drágává vált, Indonéziába, és mindannyian Kínától való félelemben élnek. Nyugaton a folyamat az Egyesült Államokban van a legelőrehaladottabb szinten, ahol a reáljövedelmek 20%-kal csökkentek, a munkahét 20%-kal nőtt, a lakhatás a háztartások jövedelmének 40-50%-át teszi ki, a lakosság közel 1%-a börtönben vagy feltételesen szabadlábon van, és a munkaerő egyharmadát részmunkaidősök és ideiglenes alkalmazottak teszik ki. A börtönépítés a vezető növekedési iparág, és a börtönökben gyárakat építenek, hogy az újonnan leépített és kriminalizált munkaerőt 30 cent/órás teljes munkaidős, félig képzett és szakképzett munkakörökbe, többek között számítógépes programozói munkakörökbe dolgoztassák.

Az „amerikai modell” most szakad rá a nyugat-európai „jóléti államok” maradványaira. Az 1973 óta tartó, hosszú eltűnése annak, amit a Kamunista Kranti „egyközpontú küzdelmeknek” nevez, a fentebb említett globális szerkezetátalakításnak az eredménye. Ez a folyamat újra és újra leverte a munkások ellenállását, legyen az bármilyen harcos is, egyetlen gyárban, iparágban vagy városban (legutóbb ismét az Illinois állambeli Decatur „háborús övezetében”). A tőke megérti, hogy a játékot a tőke totális szintjén játsszák; nem alakult ki hatékony munkásstratégia ennek ellensúlyozására, és egyetlen olyan stratégia sem válhat azzá, ami kizárólag a termelési helyre/pontra összpontosít. A „kis lépések” taktikája, bármennyire is hatékony egy olyan helyen, amely még mindig inkább hasonlít a régi nyugati „munkásfellegvárakra”, mint a rendkívül mobilis tőke új gyilkos mezőire, nem ad választ. Nekem sincs helyes válaszom, de azt hiszem, hogy a helyes kérdéseket feltettem, és a Kamunist Kranti nem tud rájuk válaszolni.

A teljes könyv letölthető a részeghajó.hu oldalról további kommunista és anarchista könyvekkel egyetemben: link itt. Fizikai formában pedig a Vén Vakond Könyvtárban szerezhető be.

Loren Goldner 1947. október 18-án született a San Francisco-i öböl térségében. Középrétegbeli családból származott. Édesanyja a Kommunista Párt (CPUSA) tagja volt.

Goldner 1967-ben csatlakozott a trockista Independent Socialist Clubs (https://independentsocialistgroup.org/) szervezethez. Majd miután 1969-ben kilépett a szervezetből, soha többé nem vett részt semmilyen szervezetben, bár a 2000-es években társalapítója volt az „Insurgent Notes” (http://insurgentnotes.com/) című folyóiratnak, amely joggal tekinthető szervezési kísérletnek. Kezdetben fizikai munkát végzett, majd az 1970-es évek nagy részét New Yorkban töltötte, az 1980-as évek elején pedig Cambridge-be (Massachusetts) költözött, ahol a Harvard európai tanulmányok tanszékének könyvtárosa lett. 1997-ben elbocsátották, majd visszaköltözött New Yorkba. Számos nyelven beszélt, köztük spanyolul, franciául és olaszul, valamint megtanult arabul és koreaiul is.

Hosszú tartózkodásai Spanyolországban, Egyiptomban, Koreában, Indiában, Kínában stb. során számos kapcsolatot épített ki különböző ideológiai háttérrel rendelkező baloldali radikálisokkal, anarchistákkal, kommunistákkal, akik az internacionalista kapcsolatok erősítésén túl, abban segítették, hogy jobban megértse a világproletariátus valóságát. Többek között találkozott és kapcsolatot tartott fent a Szocializmus és Barbárság (https://soubscan.org/) , a Szituacionista Internacionálé (https://www.sionline.researche-editions.cddc.vt.edu/) , az Invariance (http://www.revueinvariance.net/), Faridabad Majdoor Samachar (https://faridabadmajdoorsamachar.noblogs.org/about-fms/) , Le Prolétaire, és az olasz baloldali kommunizmus elvtársaival (https://libcom.org/article/bordigist-current-1919-1999-philippe-bourrinet) , Jean Barrottal (Gilles Dauvé, https://libcom.org/tags/gilles-dauve) , Henri Simonnal (https://tett.merce.hu/2023/01/05/egy-elet-az-ellenallasban-henri-simon/) stb. stb.
Írásai (https://bthp23.com/) olyan különböző témákat öleltek fel, mint pl. Herman Melville műveinek (https://libcom.org/article/herman-melville-between-charlemagne-and-antemosaic-cosmic-man-loren-goldner) elemzése, a portugál szegfűs forradalom (https://libcom.org/article/ubu-saved-drowning-worker-insurgency-and-statist-containment-portugal-and-spain-1974-1977) és a koreai munkásosztály fejlődése (https://libcom.org/article/korean-working-class-mass-strike-casualization-and-retreat-1987-2007) , a marxista elméletben, sok egyéb mellett, a „fiktív tőke” (Marx) jelentőségének értelmezésére összpontosított (https://libcom.org/article/fictitious-capital-and-transition-out-capitalism-loren-goldner) .

Nagy jelentősége volt abban, hogy megismertesse a világgal Amadeo Bordiga munkásságát (https://libcom.org/article/loren-goldner-amadeo-bordiga-agrarian-question-and-international-revolutionary-movement) .
2024. április 12-én hosszas betegség után halt meg.

 

A Vén Vakond Könyvtár eseménye itt!